تبلیغات
سخن های زیبا - غذاهای مفید برای پیشگیری از کم خونی
 
سخن های زیبا

جالبه ، حتما ببینید

تبیان: تغذیه‌ی مناسب، سالم و متنوع از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری به عمل می‌آورد و کم‌خونی نیز از این امر مستثنی نیست. اگر شما هم تغذیه‌ی سالم و متنوعی داشته باشید رگ‌هایتان پر از خون سالم خواهد بود.

در این مطلب شما را با مواد غذایی مفیدی آشنا می‌کنیم که کم‌خونی را از شما دور می‌کند:

برای مقابله با کم‌خونی مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 میل کنید

ویتامین B12 بیشتر در محصولات غذایی حیوانی مثل گوشت گاو، ماهی و همچنین به میزان کمتری در تخم مرغ و پنیر وجود دارد. متأسفانه افراد گیاه‌خوار بیشتر در معرض کم‌خونی جدی قرار می‌گیرند.

اگر شما هم نفس نفس می‌زنید، احساس خستگی و بی اشتهایی می‌کنید، در دست و پایتان احساس سوزش یا گزگز دارید، یا این که قلبتان تندتر می‌زند احتمال دارد که دچار کم‌خونی شده باشید. اگر این علائم را در خود مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا برایتان مکمل ویتامین B12 تجویز کند. بدن ما روزانه به ۲٫۴ میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارد. حتماً در تغذیه‌ی خود گوشت، ماهی، تخم مرغ و میوه را به طور متنوع بگنجانید.

برای مقابله با کم‌خونی مواد غذایی سرشار از آهن را دریابید

آهن برای تولید هموگلوبین لازم و ضروری است. آهن دو نوع است: آهن هم و آهن غیر هم. آهن هم بیشتر جذب بدن می‌شود و در گوشت قرمز و جگر به میزان زیادی وجود دارد. البته توجه داشته باشید که جگر در عین حال حاوی میزان زیادی کلسترول نیز می‌باشد. آهن موجود در عدس، توفو و کشمش سخت‌تر جذب بدن می‌شود. برای همین توصیه می‌کنیم این مواد غذایی را با مواد غذایی سرشار از آهن هم یا مواد غذایی سرشار از ویتامین C مصرف کنید تا راحت‌تر جذب بدن شوند. توجه داشته باشید که غلات نیز سرشار از آهن هستند و از مصرف آن‌ها نیز غافل نشوید.

باید بدانید که زنان زیر ۵۰ سال به ۱۸ میلی گرم و زنان بالای ۵۱ سال و مردان بزرگسال به ۸ میلی گرم آهن نیاز دارند. در هر وعده غذای حاوی ۹۰ گرم فیله‌ی گاو، ۱۴ میلی‌گرم و در هر وعده غلات غنی شده ۱۰ میلی‌گرم آهن وجود دارد.

برای مقابله با کم‌خونی مواد غذایی سرشار از ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C باعث جذب بهتر آهن می‌شود. برای همین توصیه می‌کنیم غذاهایتان را با بروکلی و فلفل دلمه‌ای میل کنید و از مرکبات غافل نشوید زیرا این مواد غذایی سرشار از ویتامین C می‌باشند. همچنین باید بدانید که ویتامین C به توازن اثرات «فیتات» phytate کمک زیادی می‌کند. محققان سوئدی ثابت کرده‌اند زمانی که مواد غذایی سرشار از ویتامین C با مواد غذایی حاوی فیتات‌ها مثل اسفناج، سیب زمینی شیرین و ریواس میل می‌کنید آهن بهتر و بیشتر جذب بدنتان می‌شود. توصیه می‌کنیم روزانه حداقل یک فنجان مواد غذایی سرشار از ویتامین C میل کنید.

برای پیشگیری از کم‌خونی از مواد غذایی سرشار از فولات غافل نشوید

فولات یا همان ویتامین B9 که به اسید فولیک نیز شهرت دارد به تقسیم شدن گلبول‌های قرمز کمک زیادی می‌کند و برای همین حمل اکسیژن را راحت‌ تر می‌سازد. به استثنای کسانی که نمی‌توانند فولات را از طریق مواد غذایی جذب کنند و نیاز به درمان با اسید فولیک دارند، بقیه‌ی افراد می‌توانند از طریق مصرف مواد غذایی میزان این ماده را در بدنشان بالا ببرند. مواد غذایی از قبیل اسفناج، غلات غنی شده، عدس، لوبیاها، سبزیجات دارای برگ سبز، آب پرتقال، جگر و آجیل‌ها سرشار از اسیدفولیک می‌باشند. توجه داشته باشید که بدن ما روزانه به ۴۰۰ میلی گرم فولات نیاز دارد و با مصرف یک فنجان عدس یا لوبیا کما بیش می‌توان این میزان را تأمین کرد.





نوع مطلب : خواص میوه ها ، گیاهان ، پزشکی ، میوه درمانی ، گیاه درمانی، دانستنی های پزشکی ، اطلاعات پزشکی ، بیماری ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 شهریور 1396 12:23 ب.ظ
Thanks for ones marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it,
you could be a great author.I will ensure that I bookmark your blog and may come back down the
road. I want to encourage you to ultimately continue your great
job, have a nice morning!
سه شنبه 10 مرداد 1396 03:02 ق.ظ
Hello there! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a
new project in a community in the same niche.
Your blog provided us valuable information to work on. You have
done a wonderful job!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی


دریافت كد ساعت
اس ام اس های تصادفی
ابزار وبلاگنویسی
چت با مدیریت
کد وضعیت یاهو در وبلاگ

كد ماوس

 
 
بالای صفحه